سریعترین روش درمان دندان درد در خانه + با دندان درد خداحافظی کن

کلینیک دندانپزشکی > سریعترین روش درمان دندان درد در خانه + با دندان درد خداحافظی کن
درمان دندان درد در خانه

حتما بارها با دندان درد مواجه شده‌اید و دنبال سریعترین راه برای درمان دندان درد در خانه هستید. خیلی وقت‌ها درد دندان به قدری زیاد می‌شود که از تاب و تحمل فرد خارج است. بعضی وقت‌ها هم دندان درد درست زمانی به سراغتان می‌آید که زمان کافی برای رفتن به دندانپزشک را ندارید؛ بنابراین اولین چیزی که به ذهنتان خطور می‌کند این است که چطور می‌توانید از شر دندان درد در خانه یا به خصوص شب‌ها هنگام خواب خلاص شوید و به دنبال کوتاه‌ترین راه برای فرار از این درد هستید.

در این راستا در ادامه قصد داریم تا در مورد درمان سه سوته دندان درد با روش خانگی، درمان سریع دندان درد در شب در خانه و دلایل ایجاد دندان درد هنگام خواب و بیداری بپردازیم.

علت دندان درد هنگام خواب چیست؟

وقتی دندان‌هایتان درد می‌گیرد اول باید به دنبال علت درد باشید تا بتوانید هر چه سریع‌تر به داد دندان‌هایتان برسید. دندان درد یک تجربه ناخوشایند و ناامید کننده است که می‌تواند شما را از فعالیت‌های روزانه باز دارد.

معمولا در دندانپزشکی با تصویربردای از دندان‌ها علت آن مشخص می‌شود ولی ما در اینجا شما را با چند تا عوامل اصلی دندان درد که شایع هستند و بهتر است بدانید آشنا می‌کنیم با آگاهی از این‌ها می‌توانید به درمان دندان درد در خانه رسیدگی کنید.

علت دندان درد

دلیل دندان درد

1. حساسیت دندانی

در راستای درمان دندان درد در خانه در مورد حساسیت دندانی بگوییم که عاج دندان که لایه زیرین مینا ی دندان می‌باشد اگر در معرض دمای بالا یا پایین قرار گیرد باعث ایجاد حساسیت دندانی می‌باشد، در نتیجه تداوم این حساسیت‌های دندانی فرسودگی و شکستگی دندان‌ها را خواهیم داشت پس بهتر است از سرد و گرم کردن دندان‌ها جلوگیری شود.

2. بیماری لثه

اگر می‌خواهید بدانید برای درمان دندان درد در خانه چه کار کنید یکی از عوامل ایجاد درد بیماری لثه است. بیماری لثه در اثر التهاب و ورم لثه ایجاد می‌شود که بیماری پریودنت را به بار می‌آورد با از دست دادن دندان‌ها حفره‌های ایجاد می‌شود این حفره‌ها پر از باکتری شده و این باکتری‌ها به ریشه دندان‌ها آسیب وارد می‌کند و باعث ایجاد فرسودگی و پلاک دندان‌ها می‌شود.

3. پوسیدگی دندان علت اصلی دندان درد

4. دندان ترک خورده

دندان‌های ترک خورده در اثر ضربه شدید به دهان و یا گاز گرفتن غذای سفت ایجاد می‌شود بنابراین دندان ترک خورده به افزایش و کاهش دما بسیار حساس بوده برای درمان دندان درد در خانه هرگز دندان‌های ترک خورده را به حال خود رها نکنید.

5. ساییدن دندان‌ها

ساییدن دندان‌ها که به آن دندان قروچه نیز می‌گویند در اثر سایش دندان‌ها در هنگام خواب ایجاد می‌شود این عمل باعث فرسایش دندان‌ها می‌شود و در نتیجه ترک خوردگی دندان و درد می‌شود، برای درمان دندان درد در خانه قبل از هر چیزی با مراجعه به پزشک از ساییدن دندان خودداری کنید.

6. آبسه دندان

باکتری‌ها در پالپ جمع می‌شوند در نتیجه، پالپ سعی می‌کند عفونت را از ابتدای ریشه دندان تخلیه کند. فشار ناشی از تخلیه باعث دندان درد می‌شود. آبسه دندان یکی از عوامل ایجاد درد در دندان می‌باشد که فرد را مجبور می‌کند برای درمان دندان درد در خانه فکر راه حل باشد.

درمان سریع دندان درد در شب در خانه

بهترین مسکن درمان دندان درد

مسکن درمان دندان درد در خانه

اگر بخواهیم واقع بین باشیم روش‌های گوناگونی برای درمان دندان درد در شب یا هنگام خواب وجود دارد. برای اینکه شما به بتوانید با انجام هرکدام یک از روش‌های درمان به آرامش خاطر برسید، ما در ادامه بهترین روش‌های درمان سریع دندان درد در شب را فراهم کرده‌ایم. درمان سه سوته دندان درد خانگی در شب به طور کلی عبارتند از:

1. دمان درد دندان در خانه با آب نمک
  2. پیاز برای دندان درد
  3. درمان دندان درد در خانه با کیسه چای
  4. درمان با خمیر دندان
  5. درمان با سیر
  6. درمان با عصاره وانیل
  7. درمان با میخک
  8. یخ برای درمان دندان درد
  9. نخ دندان برای درمان دندان درد

1. شستشو دهان با آب و نمک

شستشو دهان می‌تواند اگر مواد غذایی در لابه لای دندان شما گیر کرده است را خارج کن از طرف دیگر نمک به عنوان یک ضد عفونی کننده حساب می‌شود می‌تواند به از بین بردن باکتری‌های داخل دهان و دندان کمک کند. بعد از این عمل متوجه خواهید شد برای درمان دندان درد در خانه چقدر موثر بوده است. روش استفاده از این روش در شب:

• برای این منظور یک قاشق چای خوری نمک را با آب گرم مخلوط کنید و داخل دهان بچرخانید.

2. پیاز برای رفع درد دندان

پیاز نیز به دلیل خاصیت ضد باکتری و ضد عفونتی که دارد می‌تواند برای درمان دندان درد در خانه گزینه مناسبی باشد و در جهت تسکین درد دندان موثر باشد برای این منظور یک تکه پیاز را برش دهید و بجوید یا اگر به دلیل درد دندان قادر به جویدن نیستید چند تکه از پیاز را روی دندان قرار دهید.

رفع درد دندان با پیاز

بهبود درد دندان با پیاز

3. کیسه چای نعنا برای درد دندان

از کیسه چای نعنا سرد یا گرم برای کاهش درد دندان استفاده کنید، چای نعناع برای داشتن خاصیت ضد باکتری می‌تواند گزینه مناسبی برای درمان دندان درد در خانه باشد. روش استفاده:

• ابتدا کیسه چای را در آب جوش قرار دهید.
  • بعد از رنگ دهی چای کیسه آن از داخل آب جوش بردارید.
  • اگر دندان‌تان به دمای سرد و گرم حساس است بهتر است بلافصله از کیسه چای ساتفاده نکنید.
  • با لمس کیسه بررسی کنید که دمای آن متعادل شده است یا خیر.
  • سپس چای کیسه نعنا را داخل دهان بین دندان درد مورد نظر قرار دهید.
  • با میکدن چای کیسه ترکیبات آنتی باکتریال موجود در کیسه نعنا، منجر به کاهش دندان درد خواهد شد.

4. مسواک زدن با خمیر دندان برای دندان‌های حساس

اگر دندان‌های شما بسیار حساس است مثلا به شدت در مقابل سرما و گرما و اسیدی بودن واکنش نشان می‌دهد از دندانپزشک خود بخواهید یک خمیردندان مخصوص دندان حساس را به شما پیشنهاد کند. البته این حساسیت دندان‌ها با افزایش سن به مرور بیشتر نیز می‌شود و همچنین با افزایش سن پوسیدگی دندان‌ها نیز بیشتر خواهد شد. استفاده از خمیردندان‌های مناسب جنس دندان‌های شما نقش موثری در درمان دندان درد در خانه دارد.

با این تفاسیر بهترین خمیردندان برای درمان سه سوته دندان درد در شب در خانه، خمیر دندان سنسیتیو یا sensitive می‌باشد. این خمیر دندان ترکیبات شیمیایی کمتری نسبت به دیگر خمیردندان‌ها دارد و مورد تایید FDA می‌باشد.

5. درمان دندان درد با زردچوبه

زردچوبه به دلیل خواص ضد التهابی که دارد می‌تواند در درمان دندان درد در خانه کمک کند به این منظور می‌توانید خمیری از زردچوبه را به یک پنبه آغشته کنید و آن را روی دندان آسیب دیده قرار دهید، همچنین با جوشاندن زردچوبه و آب و میخک می‌توانید محلول و دهانشویه درست کنید که به تسکین درد دندان شما کمک کند.

درمان دندان درد به کمک زردچوبه

درمان درد دندان با زردچوبه

6. نمک موثر در درمان دندان درد

برای این منظور کافی است آب نمک تهیه کنیم. آن را داخل دهان بچرخانیم نمک به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتری و ضدعفونی مواد غذایی که داخل دندان‌ها گیر کرده را نرم کرده و خارج می‌کند و با کم کردن التهاب به درمان دندان درد در خانه کمک می‌کند.

7. سیر برای دندان درد در خانه در شب

می‌توانید از سیر خورد شده یک خمیری درست کنید و آن را روی دندان‌های خود بمالید این عمل برای درمان دندان درد در خانه موثر است

8. عصاره وانیل برای درد دندان

مقداری از وانیل را روی انگشت یا پنبه بمالید و آن را روی دندان آسیب دیده قرار دهید. این کار در جهت درمان دندان درد در خانه می‌تواند موثر باشد.

9. میخک برای دندان درد در خانه

اگر چه این روش‌ها می‌تواند درد ناشی از دندان را کاهش دهد ولی ابدا نمی تواند جایگزین درمان‌های علمی و تخصصی در دندانپزشکی گردد بنابراین به شما توصیه می‌کنیم برای درمان درد دندان خود به صورت اصولی حتما به دندانپزشکی مراجعه بفرمایید.

مطلب مرتبط: طرز استفاده میخک برای دندان درد

10. یخ برای رفع درد دندان

استفاده از یخ می‌تواند برای درمان دندان درد در خانه نقش مسکن را داشته باشد و به دندان درد شما به صورت مقطعی کمک کند یک کمپرس یخ را روی دندان خود بگیرید یا چند تکه یخ را درون حوله بپیچید و روی دندان بگذارید یا می‌توانید دهان خود را با آب یخ شستشو دهید فقط دقت کنید که یخ را گاز نزنید زیرا ممکن است باعث شکستگی دندان‌ها شود.

11. نخ دندان برای رفع دندان درد

نخ دندان کشیدن به طور مرتب به درمان دندان درد در خانه کمک می‌کند همچنین می‌تواند به بیرون کشیدن غذایی که در دندان شما گیر کرده موثر گرچه این امر سریعا نمی‌تواند دندان درد را کاهش دهد اما با بیرون آمدن موادی که گیر کرده به مرور باعث می‌شود دندان درد فروکش کند. سعی کنید هر شب قبل از خواب نخ دندان بکشید این امر به پیشگیری از دندان درد بسیار کمک می‌کند

12. لیمو ترش درمان سریع دندان درد در شب

لیمو ترش به عنوان یک راه حل طبیعی برای درمان دندان درد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این میوه غنی از ویتامین سی بوده و دارای دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است. برای کاهش درد و التهاب در دندان‌ها، می‌توانید یک پارچه را روی لیمو ترش فشار داده و روی دندان قرار دهید.

اسید موجود در لیمو ترش می‌تواند کمک کند تا باکتری‌ها از بین رفته و درد کاهش یابد. همچنین، استفاده از لیموترش می‌تواند عوارض جانبی کمتری نسبت به مواد شیمیایی داشته باشد و یک راه حل طبیعی و ارزان برای درمان دندان درد باشد.

خداحافظی با درد دندان فوری هنگام خواب (شبانه)

در این محتوا سعی شد تمامی روش‌های که خانگی مورد استفاده برای درد دندان ذکر شود. از بین تمامی موارد گفته شده، چرک خشک کن و مسکن بهترین نتیجه را دارد. توصیه می‌شود اگر به دندان درد دچار شدید از مسکن‌های مجاز مصرف کنید. دقت کنید که مسکن مصرفی نباید خون را رقیق کند. همچنین می‌توانید در صورت در دسترس نبودن مسکن از محلول آب و نمک نیز استفاده کنید.

ابتدا درون یک کاسه یا لیوان به اندازه 2 الی 3 قاشق نمک ریخته و سپس آب گرم را به ظرف اضافه کنید. سپس بهم زده و آن را درون دهان خود قرقره کنید. هنگامی که آب و نمک با یکدیگر ترکیب می‌شوند، خاصیت ضدباکتریای پیدا می‌کنند. به همین دلیل اکثر میکروب‌های داخل دهان را از بین می‌برند.

1. بهترین مسکن قوی درد دندان خانگی

جدا از درمان‌های گیاهی در منزل گاهی وقت‌ها از حوصله و صبر و تحمل فرد خارج است که به دنبال درمان‌های گیاهی باشد و می‌خواهد با سریعترین روش ممکن و خوردن قرص زودتر به درد دندان خود پایان دهد از جمله قرص‌های که برای درمان دندان درد در خانه می‌توان استفاده کرد موارد زیر می‌باشد.

موثرترین قرص دندان درد در خانه

قرص دندان درد در خانه

بدون تجویز دندانپزشک به هیچ عنوان از مسکن‌ها برای درمان دندان درد در شب استفاده نکنید. در صورتی که چاره‌ای جز مصرف مسکن ندارید بهتر است از مسکن‌هایی که در زیر نام برده شده‌اند با معده پر استفاده کنید تا مبادا مشکلات گوارشی برای‌تان بوجود بیاید:

• ایبوپروفن
  • سلکوکسیب
  • ژلوفن
  • نوافن
  • منفامیک اسید
  • استامینفون

2. برای درمان دندان درد سر خود را بالا بگیرید

دراز کشیدن ممکن است درد شما را بیشتر کند بنابراین روی صندلی به طوری که سر خود را بالا گرفته‌اید، قرار بگیرید و متوجه خواهید شد این عمل برای درمان دندان درد در خانه موثر است. زیرا در این حالت کاهش جریان خون در قسمت دندان درد کاهش پیدا کرده و دندان درد کمتر می‌شود.

سخن پایانی

در پایان باید بگوییم که تمام موارد ذکر شده در بالا می‌تواند در جهت درمان دندان درد در خانه به صورت مقطعی موثر باشد برای اینکه مشکل دندان خود را برطرف کنید حتما به صورت اصولی به دندانپزشک مراجعه کرده و طبق تجویز و دستورات پزشک عمل نمایید کلینیک آفرینش با برخورداری از تیم مجرب و کامل در جهت رفع مشکلات دندان آماده ارائه خدمات به عزیزان می‌باشد.

سوالات متداول درباره درمان دندان درد در خانه

1. بهترین مسکن درمان دندان درد در خانه چیست؟
    می‌توان از مسکن‌های ایبوپروفن، استامینوفن، آسپرین، آنتی بیوتیک‌ها استفاده کرد.
  2. برای درد شدید دندان در خانه چیکار کنیم؟
    برای دردهای مقطعی زمانی که دسترسی به دندانپزشک امکان پذیر نمی‌باشد استفاده از درمان‌های خانگی کاربرد دارد در غیر این صورت برای درد شدید دندان حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.
  3. برای درمان سریع دندان درد در شب چکار کنیم؟
    برای درمان سریع دندان درد در شب می‌توانید از تسکین دهنده‌ها یا مواد خانگی مانند آب نمک، لیمو ترش، کمپرس یخ و میخک استفاده کنید.
4.5/5 - (2 امتیاز)