دندانپزشکی کودکان با بیهوشی عوارض دارد؟ | پاسخ به نگرانی والدین

کلینیک دندانپزشکی > دندانپزشکی کودکان با بیهوشی عوارض دارد؟ | پاسخ به نگرانی والدین
دندانپزشکی کودکان با بیهوشی عوارض دارد؟

یکی از روش‌های که در دندانپزشکی کودکان زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیهوش کردن کودک به دلایل مختلف است. دندانپزشکی کودکان با بیهوشی معمولا به دلیل سن کم کودک و ناتوانی ذهنی و جسمی اتفاق می‌افتد. بزرگسالان می‌توانند برخی از درمان‌های دندانپزشکی را بدون نیاز به بیهوشی و با تحمل درد انجام دهند؛ اما کودکان برخلاف بزرگسالان توان تحمل درد را ندارند. از همین رو اکثر والدین در صورت صلاحدید دکتر، درخواست بیهوشی حین عمل را دارند. بیهوشی کودکان ممکن است عوارضی داشته باشد که در ادامه مطلب به توضیح آن می‌پردازیم.

مزایا دندانپزشکی کودکان با بیهوشی

دندانپزشکی کودکان با بیهوشی از مزایای بسیاری برخوردار است. کودک به دلیل سن پایین نمی‌تواند درد را تحمل کند و اگر درمان بدون بیهوشی انجام شود، درد زیادی می‌کشد. در اینصورت تا سال‌های سال ترس از دندانپزشکی به دنبال اوست؛ همچنین خاطره بدی نیز برایش ایجاد می‌شود. دندانپزشکی کودکان با بیهوشی می‌تواند برای بسیاری از والدین و کودکان مفید باشد. یکی از مزایای بارز این روش، کاهش استرس و اضطراب کودکان در زمان درمان دندانپزشکی است.

این روش اجازه می‌دهد که کودکان بدون ترس و استرس از تجربه مراجعه به دندانپزشکی بهره‌مند شوند. علاوه بر این، بیهوشی کودکان به دندانپزشکان امکان می‌دهد که به‌طور کامل به درمان دندان کودکان بپردازند، زیرا کودکان در حداقل تحرک هستند. این روش همچنین به دندانپزشکان اجازه می‌دهد تا در زمان یک مراجعه واحد، چندین مشکل دندان را رفع کنند و به کودکان کمترین زحمت و بار را تحمیل کنند. این روش نه تنها برای بهبود وضعیت دندانی کودکان بلکه برای افزایش همکاری آن‌ها در درمان‌های دندانپزشکی نیز موثر است.

عوارض بیهوشی کودکان

همانطور که بیهوشی برای کودک مزایای بسیاری دارد، به همان اندازه و حتی بیشتر می‌تواند زیان‌بار باشد. طبق تحقیقات بیهوشی برای کودکان زیر چهار سال ممکن است با اختلالات و بیش فعالی همراه باشد. مدت زمان بیهوشی نیز اهمیت بسیاری دارد. کودکان زیر 4 سال در صورت بیهوشی طولانی مدت (بالای دو ساعت) ممکن است با اختلالاتی همچون ناتوانی در خواندن و نوشتن مواجه شوند. ناگفته نماند امروزه با مانیتورینگ پیشرفته که در مطب‌ها و کلینیک‌ها وجود دارد این عوارض تا حدودی کاهش یافته است اما همچنان باید هوشیار بود. توصیه ما به شما این است که برای درمان فرزند خود حتما نزد یک متخصص کارآزموده بروید.

نکات مهم در دندانپزشکی کودکان با بیهوشی

نکات درمان دندان کودک با بیهوشی

پیش‌تر با عوارض بیهوشی در کودکان آشنا شدیم و مطلع شدیم که با بیهوشی طولانی مدت ممکن است مشکلاتی برای کودک به وجود‌آید. حال نکاتی وجود دارد که قبل از بیهوشی باید به آن‌ها توجه شود. برخی از این نکات عبارتند از:

• بیهوشی از حساسیت بالایی برخوردار است و حتما باید توسط پزشک و متخصص انجام شود.
  • کیفیت و مواد بیهوشی اهمیت بالایی دارد.
  • در جلسه مشاوره قبل از بیهوشی و درمان باید تمامی مشکلات کودک به پزشک گفته شود.

مراقبت های بعد از بیهوشی کودکان

مراقبت‌های بعد از بیهوشی در کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. بعد از انجام عمل دکتر اکثر نکات مراقبتی را ذکر می‌کند. این نکات اهمیت بالایی دارد و مهم است که به تک تک آن‌ها عمل شود.برخی از این نکات عبارتند از:

• در تمامی مراحل درمان و بیهوشی حضور همراه الزامی است.
  • پس از بیهوشی کودک خسته، گیج و فراموش کار است؛ در این مدت زمان باید از او نهایت مراقبت را بکنید.
  • بعد از جراحی و درمان ممکن است کودک دچار درد و ناراحتی باشد؛ در این زمان می‌توانید با داروهای تجویز شده از سوی دکتر درد را کاهش دهید.
  • بعد از جراحی و بیهوشی کودک باید مایعات فراوان مصرف کند و استراحت کند.
  • بعد از جراحی و درمان کودک باید مواد غذایی نرم مانند سوپ و آش مصرف کند.

سخن آخر

دندانپزشکی کودکان با بیهوشی یک موضوع مهم است که برای بسیاری از والدین نگرانی ایجاد می‌کند. استفاده از بیهوشی در دندانپزشکی کودکان به منظور انجام روش‌های درمانی یا جراحی‌ای که نیاز به همکاری بیشتر از بیمار دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فرآیند به کودکان اجازه می‌دهد تا بدون ترس یا ناراحتی، درمان‌های لازم برای حفظ سلامت دندان‌های خود را دریافت کنند. اما، برای اطمینان از اینکه این فرآیند به‌درستی انجام می‌شود، والدین باید از دندانپزشکان متخصص و مجرب برای انجام این روش‌ها استفاده کنند و به دقت توصیه‌های پس از عمل را دنبال کنند تا بهبودی سریع‌تر و بهتری را برای کودک خود مشاهده کنند.

سوالات متداول درباره دندانپزشکی کودکان با بیهوشی

1. عوارض دندانپزشکی کودکان با بیهوشی چقدر است؟
    بیهوشی در کودکان اگر زیر نظر متخصص انجام شود عوارضی به همراه ندارد؛ بهتر است بیهوشی زیر 2 ساعت باشد.
  2. آیا عصب کشی کودکان با بیهوشی انجام می‌شود؟
    بله، اگر تعداد دندان‌ها زیاد باشد نیاز به استفاده از بیهوشی است.
  3. آیا در یک جلسه تمامی دندان‌ها با بیهوشی درمان می‌شود؟
    درمان تمامی دندان‌ها به وضعیت دندان‌ها بستگی دارد اما می‌توان در یک جلسه با بیهوشی اکثر دندان‌ها را درمان کرد.